W mijającym sezonie rajdowym rozgrywanym w ramach Towarzyskiej Ligi Terenowej spotkaliśmy się na czterech imprezach terenowych. Za każdym razem załogi doświadczały aury stosownej do pory roku tak więc wyniki w poszczególnych klasach odzwierciedlają pełną wszechstronność startujących. Rozpoczęliśmy zimą od imprezy z cyklu H2x2, która od przyszłego sezonu zmienia nazwę na Zmota Sprint. Ten trzygodzinny wyścig po pętli na skarboszowskiej żwirowni wyłonił pierwszych zwycięzców w klasach i tak zaczęła się nasza towarzyska rywalizacja. Wiosenna VII Zmotka i letnie IV Squszewskie Komarki były rajdami przeprawowymi jednak z dodatkowymi odcinkami szybkościowymi i trialowymi. Po ich rozegraniu na czele każdej z klas wyłonili się wyraźni liderzy, którzy dobrymi wynikami na kończącej sezon XIII Zmocie Challenge, będącej klasyczną przeprawówką potwierdzili swoją dominację. Jak zwykle w całym sezonie mieliśmy do czynienia z bardzo zróżnicowanym terenem. Od piaszczystych trawersów i podjazdów w Skarboszewie, poprzez wymagające błota i torfy na Zmotce i Komarkach aż po podniebne trawersy i sekcje kamienne na Zmocie. Załogi, które stanęły na podium w każdej z klas wykazały się zatem dużą wszechstronnością i odpowiednim doborem strategii rajdowej. Również maszyny, którymi dysponowano musiały być odpowiednio przygotowane albowiem pokonanie całego cyklu TLT 2015 było dla nich nie lada wyzwaniem. Bawiąc się w terenie rywalizowaliśmy w trzech klasach : Przygodowej, Turystycznej i Ekstremalnej. Ten podział wydaje się słuszny w czasach gdzie elektryczny Gigglepin ciągnie równie szybko co mechanik a pozostałych klasach rozmiar kół i ilość wyciągarek stanowią o ilości i szybkości pokonania prób terenowych. Po podliczeniu punktów zdobytych za zajęte miejsca w imprezach w ramach TLT w klasie Przygodowej na trzecim miejscu uplasowała się warszawska załoga Małgorzaty i Jacka Lewandowskich ( wspomagana na Zmocie przez Piotrka Panasiuka juniora ) w swoim Jeepie Cherokee 5.7 V8. Jeep jest obuty w opony BF Goodrich 32/11.5 MT oraz dysponuje elektryczną wyciągarką KingOne, na drugim miejscu ligę ukończyła załoga Roberta Godziuka i Patryka Nowaka jadąca Toyotą Land Cruiser KZJ73 obutą w BF Goodrich 33/12,5 i dysponującą Warnem 9XP a bezapelacyjnie zwyciężyła poznańska załoga Macieja Stróżyka i Tomasza Raszewskiego wspomagana przez Agnieszkę Stróżyk w swoim Land Roverze Discovery z klasycznym dla Landka rozmiarem opon BF Goodrich MT i wyciągarką Superwinch. Warto zauważyć, iż Maciek i Tomek mieli najdłuższe dojazdy na nasze imprezy i za to również należą im się wielkie słowa uznania. W klasie Turystycznej mimo nieobecności na jednej z imprez na trzecim miejscu wylądowali warszawiacy Jacek Szczęsny i Artur Kolim jadący Land Roverem Discovery z mechaniczną landroverową wyciągarką, po raz drugi na drugiej pozycji zmagania ukończyli warszawiacy Artur i Jadwiga Kaczorowscy wspomagani przez krakusów czyli Michała i Małgorzatę Wotlińskich w swojej mocno już odciążonej Toyocie Land Cruiser 120 dysponującej 32 MT Silverston oraz dwoma wyciągarkami Superwinch EP9. Załoga ta pokazuje, że kobiety jako pilotki i w miarę seryjne auto spokojnie może rywalizować z mocno wydumanymi konstrukcjami. Na pierwszym miejscu zmagania w klasie Turystycznej ukończyła gdańszczanka Ewa Soroczyńska pilotowana kolejno przez Grzegorza Bogusza, Krzysztofa Urbaniaka, Piotra Kraśniewskiego, Rafała Różalskiego i Sebastiana Klonowskiego. Zwyciężczyni dysponuje seryjnym Land Roverem Tomcatem na zwykłych mostach od Range Rovera a jest on obuty w 33 calowe Silverstony i dysponuje Warnem 8274 i Warnem 9XP.
W klasie ekstremalnej do końca warzyły się miejsca na podium. Mało załóg zaliczyło bowiem komplet imprez w ramach ligi i dlatego wyniki okazały się niespodziane. Mimo startu tylko w dwóch rajdach ale zajmując na nich bardzo wysokie lokaty trzecie miejsce wywalczyła częstochowska załoga Marcina Małolepszego i Łukasza Kożuchowskiego startująca w lidze swoim starym Suzuki Jimny. Suzuki dysponuje silnikiem V8 od Bmw, posiada koła 35/11,5 Silverstona, mosty portalowe Volvo oraz mechaniczną wyciągarkę Brdm. Do asekuracji służy elektryk Warna. Na drugim miejscu uplasowali się wyszkowiacy czyli Robert Szumert i Adam Skoczeń jadący zmotą na bazie Mercedesa. Silnik 3.0 td podkręcony jest do bardzo wysokiej mocy, mosty G-klasy spokojnie wytrzymują koła 35 cali Silverstona a do wyciągania z błotnych opresji służy starowski mechanik i elektryk od Dragona. Po raz kolejny ligowe zmagania w klasie ekstremalnej wygrali weterani czyli warszawska załoga Grzegorza Bogusza i Marcina Jurczaka. Grzegorz zbudował w tym sezonie nowy samochód, który nazwał LR XVOQUE i bazuje on na sprawdzonej konstrukcji Grata2 czyli połączeniu mostów od Laplandera, silnika Range Rovera z klatką od Grata i mechanikiem Brdm-a. Do asekuracji służy Warn 9XP a niewątpliwie śliczną konstrukcję uzupełniają kompozyty nadające zwycięskiej maszynie niepowtarzalny wygląd.
Podsumowując miniony sezon warto zauważyć, że na wszystkich imprezach w ramach ligi panowała wzorowa koleżeńska atmosfera i wielokrotnie mogliśmy zaobserwować fakt wzajemnej pomocy. To motto już od dwóch lat towarzyszy nam w terenie. Po zwycięstwo ale zawsze w doborowym towarzystwie. Zresztą bankiety na każdej z imprez miały swój niepowtarzalny klimat a wszak głownie o koleżeńskie spotkanie nam chodzi. W przyszłym sezonie chcemy zaproponować jakościową zmianę imprez wchodzących w skład TLT. Zaproponujemy tylko trzy rajdy ale każdy o innym charakterze. Rozpoczynająca sezon Zmota Sprint będzie typowym wyścigiem typu H3, letnia Zmota Trophy to debiutancka impreza o charakterze sportowo- przeprawowym z pomiarem czasu na próbach a skończymy jak zawsze jesienią na klasycznej przeprawówce jaką jest Zmota Challenge.
Organizatorzy Towarzyskiej Ligi Terenowej pragną serdecznie podziękować fundatorom nagród czyli firmom PrografSG, SKF, Mudmaster.pl, Szekla4x4.pl, adrenalinka.pl oraz Wyprawa4x4 oraz naszym patronom medialnym czyli portalom: expedycja.pl, rajdy4x4.pl, terenowo.pl, turystyka4x4.pl, wterenie.pl, sport4x4.pl oraz adrenalinka.pl. Ogromne słowa uznania należą się również wszystkim sędziom i ludziom którzy pomagają w przygotowaniu i nadzorze nad naszymi spotkaniami w terenie. Wszelkie informacje na temat przyszłorocznych imprez, regulamin Ligi, terminaż znajdują się na naszej stronie internetowej: www.tlt4x4.pl
Do zobaczenia na przyszłorocznych zmaganiach pod znakiem Zmoty !
Marcin Francuz
Komandor i pomysłodawca Towarzyskiej Ligi Terenowej
więcej na www.tlt4x4.pl