ETAP I
Samurai bez wątpienia jest najdzielniejszym w terenie samochodem z napędem na 4 koła. Niebywałą skuteczność Suzuki zawdzięcza głównie swojej niskiej wadze bo przecież nie nadmiarowi mocy czy finezji zawieszenia. Drugim a kto wie czy nie najważniejszym czynnikiem wpływającym na popularność tego auta jest niska cena zakupu i stosunkowo niskie koszty eksploatacji. Przygotowywane przez nas auto ma poruszać się głównie w terenie i służyć do… zabawy. Prace przy Suzuki rozpoczęliśmy od przeglądu technicznego, wymiany rozrządu, filtrów i oleju. Tradycyjnie niewytrzymujące zbyt długo łożyska zwrotnic zastąpiliśmy nowymi, przy okazji wymieniając uszczelniacze półosi przednich. Dla podniesienia komfortu Samuraja założyliśmy zestaw zawieszenia Old Man Emu a dla bezpieczeństwa kierowcy kubeł Bimarco oraz pasy sportowe Sparco. Skoro to auto w teren to nie obędzie się bez snorkela, który dostarczony został przez właściciela pojazdu i po zaklejeniu mało wiarygodnych połączeń wlotu powietrza a także filtra powietrza został zamontowany w pojeździe.
Pierwszy etap prac przy aucie został zakończony i właściciel pojechał testować sprzęt. W drugim etapie będziemy montować wyciągarkę, zderzak przedni oraz osłony podwozia.
ETAP II
Suzuki Samurai to bodaj najdzielniejsza terenówka pojawiająca się na off-roadowych szlakach. Z racji swoich niewielkich rozmiarów posiada dosyć wysoko umieszczony środek ciężkości. Często spotyka się więc Samuraie z klatkami zewnętrznymi. Taka klatka spełnia kilka funkcji. Po pierwsze ma być zabezpieczeniem przeciw kabotażowym, czyli ma nam uratować życie podczas dachowania. Kolejnym zadaniem stojącym przed zewnętrzną klatką bezpieczeństwa jest zabezpieczenie karoserii przed wgnieceniami podczas tzw ocierania się o drzewa.
Do czego jeszcze służy klatka w Samuraiu? Otóż znacznie podnosi komfort kierowcy, który z racji wywrotności samochodu po zamontowaniu klatki czuje się bezpieczniej a co za tym idzie jeździ pewniej.
Poniższa Suzuki gościła już wcześniej w naszym serwisie w Gdańsku. Założyliśmy jej wówczas zestaw zawieszenia Old Man Emu oraz fotel kubełkowy i sportowe pasy szelkowe.
II etap rozpoczęliśmy od dodania po jednym piórze do zamontowanych kilka tygodni wcześniej resorów. Pojedyncze pióra są dostępne w ofercie OME a to ułatwia modyfikacje pojazdu czy np jego dociążanie.
Kolejnym krokiem w przebudowie Samuraia było wykonanie klatki bezpieczeństwa, lekkiego zderzaka przedniego wraz z płytą montażową pod wyciągarkę oraz progów i orurowania przedniego. Ze względu na wymagania klienta nasza klatka posiada tylko zastrzały ukośne , wzdłużne. Nie posiada zastrzałów krzyżowych a co za tym idzie nie ingeruje we wnętrze pojazdu.
Zderzak przedni wykonaliśmy metodą ślusarską z blachy o grubości 6mm. Konstrukcja spełnia zarówno zadanie płyty montażowej jak i przedniej osłony. Klatka, zderzak, progi i przednie orurowanie polakierowane zostały lakierami epoksydowymi i poliuretanowymi, które zapewnią maksymalną ochronę przed korozją a także wycieraniem się lakieru. W aucie zamontowaliśmy wyciągarkę More 4×4 12000/12V o uciągu 5,4 tony oraz ślizg i linę syntetyczną. Skrzynkę przekaźnikową wraz z wyłącznikiem głównym wyciągarki zamontowaliśmy pod maską.
Kolejnym elementem, który zmuszeni byliśmy stworzyć od podstaw był snorkel, wykonany z cienkościennej rury o średnicy 65 mm.
Jako ostatnie do samochodu powędrowały przednie halogeny ( światła robocze ) oraz haki na przedni zderzak.
Teraz tylko w teren.
Przy projekcie pracował: Marcin Świca i Sylwester Rogalski