Technika

Toyota Land Cruiser KJ 70

Jest to auto z1995 roku, z przebiegiem 175 000 km, co zważając na niespotykanie dobry stan techniczny, wydaje się prawdziwym przebiegiem. Biorąc pod uwagę różne aspekty zakupu samochodu w teren uważamy, że Kj-ty obecnie są najciekawszą propozycją do off-roadu. Ceny takiej 3-litrowej turbotoyoty oscylują już w granicach 30000 zł, co zważywszy na bardzo dobre parametry silnika, sprawdzone w poprzednich modelach rozwiązania techniczne czy dużą podatność serwisową i tuningową, sprawia, że w ostatnim czasie Land Cruisery KJ 7 stają się bardzo cenionymi i popularnymi terenówkami.

Samochód traktowany jest przez swojego właściciela, jako auto rekreacyjne, na amatorskie imprezy przeprawowe, czy wyprawy terenowe po Polsce i Europie. Prace podzieliliśmy na etapy, ze względu na nieprzyjemną dla każdego posiadacza terenówki konieczność inwestowania w osprzęt.

Etap I

W pierwszej kolejności zabraliśmy się za uporządkowanie spraw mechanicznych w aucie, wymianę płynów ustrojowych, rozrządu, likwidację jedynego wycieku, z główki tylnego mostu. Bezsprzecznie dobry stan techniczny pojazdu spowodował zmniejszenie nakładów na powyższe prace , czyli na tzw pakiet wstępny. Z racji uniwersalnego charakteru pojazdu w aucie zamontowaliśmy opony 33X12,5X15 BF Goodrich MT osadzone na felgach Bullface 15`. Wyprowadziliśmy odpowietrzenia mostów napędowych przód – pod maskę i tył – do kabiny. Kolejne przeróbki dotyczyły wykonania progów rurowych, zabezpieczających auto przed wgnieceniami oraz służącymi jako punkty mocowania pasów w trakcie asekuracji na trawersach. Progi zostały pomalowane specjalną farbą o szorstkiej, antypoślizgowej powierzchni, stosowanej na podestach, pokładach jachtów itp.

Kolejne przeróbki dotyczyły przodu samochodu. Zamontowaliśmy tu zderzak wraz z osłoną drążków kierowniczych firmy MORE 4X4 dedykowany do tego modelu pojazdu oraz wyciągarkę MORE 4X4 16800 PRO o uciągu przekraczającym 7,5 tony. Przenieśliśmy od razy przekaźnik zbiorczy wyciągarki pod maskę i zabezpieczyliśmy jego styki zewnętrzne kapturkami gumowymi, takimi jak kapturki styków silnika każdej wyciągarki. Obok wodoodpornego przekaźnika znalazł się hebel, odcinający prąd od urządzenia, zamocowany do jednej ze ścian komory silnika w okolicach akumulatora – Optima Yellow 75 Ah. Jak zwykle tak i tym razem zastosowaliśmy dodatkową izolację na przewodach prądowych wyciągarki w miejscach przejścia przewodów przez elementy karoserii, wszędzie tam, gdzie narażone one są na przetarcie.

Na zderzak powędrowały dwa haki chromowane z oferty MORE 4X4 oraz halogeny dalekosiężne Wesem.

W kolejnym etapie pracować będziemy przy zawieszeniu pojazdu, snorkelu oraz w zależności od decyzji klienta blokadach mostów.

Przy projekcie pracowali: Marcin Świca, Sylwester Rogalski, Adam Sas