Relacje z imprez

V etap test dla ludzi i maszyn

V Etap Test Dla Ludzi I MaszynDrugi dzień maratonu, ponad 300 km odcinka specjalnego i ściganie powyżej 4 000 m n.p.m. To jedno zdanie wystarczy, aby wywnioskować, że czwartkowy etap będzie mieć potężny wpływ na rywalizację w tegorocznym Dakarze. Zawodnicy w środę mogli co najwyżej zmienić koła (samochody) i umyć pojazdy. Każde uszkodzenie, niedopatrzenie, nadwyrężenie jakiegokolwiek mechanizmu może na piątym etapie wyeliminować z gry. Po nocy na zamkniętym biwaku, bez dostępu do sprzętu dakarowa stawka wyruszy z Jujuy na północ w kierunku Boliwii. Niemal 300 km dojazdówki doprowadzi ich na start odcinka specjalnego, który zaplanowano na wysokości niemal 4000 m n.p.m. Stamtąd zawodnicy na chwilę zjadą na 3500, by następnie wspiąć się na 4 600 m n.p.m. Ściganie na tych wysokościach na dystansie 327 km może okazać się wielkim wyzwaniem. Będzie to test nie tylko dla zawodników, z których znaczna część starała się przyzwyczaić do wysiłku na takich wysokościach, używając namiotów tlenowych, komór ciśnieniowych oraz odbywając przygotowawcze obozy wysokościowe. Choroba wysokościowa czasem uderza jednak bez względu na wytrenowanie organizmu. Objawia się bólem głowy, mdłościami, dekoncentracją, zmęczeniem. Każdy krok kosztuje więcej wysiłku niż bieg na 100 m w normalnych warunkach. Pojawiają się zawroty głowy, obraz tańczy i rozmazuje się. Jak łatwo się domyślić prowadzenie pojazdy mechanicznego przy takich dolegliwościach jest niemal niemożliwe. Co więcej odcinek poprowadzi po prawdziwych bezdrożach i będzie wymagał dużych umiejętności technicznych od kierowców oraz uwagi od pilotów, bo organizator zapowiada kilka pułapek nawigacyjnych. Na rozrzedzone powietrze narażone będą również same pojazdy. Będzie więc to test, który pokaże, który z zespołów najlepiej przygotował swój samochód, czy motocykl do jazdy na takiej wysokości. To wszystko będzie dziać się w warunkach zmęczenia ludzi i sprzętu po pierwszym dniu maratonu. Będzie więc na pewno pasjonująco i czeka nas kilka nieoczekiwanych zwrotów akcji?

więcej na www.dakar.pl