Technika

YOTODA – rajdowy pojazd koncepcyjny

Nad projektem YOTODA nasza ekipa pracowała od lutego. To jeszcze nie koniec prac ale auto wyjechało już na pierwsze testy terenowe, regulacje zawieszenia i sprawdziany wykonanych modyfikacji.

Yotoda oparta została na rajdowej Toyocie Land Cruiser J9, która przez dwa sezony rajdowe przeszła szereg modyfikacji konstrukcyjnych. Wzmocniliśmy między innymi dolne wahacze przednie, kielichy przednich amortyzatorów i mocowania pozostałych.
Także oparliśmy nasz projekt o sprawdzone i przetestowane w boju podwozie auta i układ nepędowy, który jedynie przesunęliśmy do tyłu o 48 cm.

Klatka bezpieczeństwa oparta na przepisach FIA spaja konstrukcję Yotody a jednocześnie spełnia funkcję łącznika między nadwoziem a podwoziem. Wszystkie podłogi, grodzie i ścianki działowe wykonaliśmy z aluminium 2 i 3 mm lub tworzyw ABS i poliwęglanów. Natomiast samą karoserię auta z lekkich kompozytów epoksydowych. Waga maski i dachu z tyłem to 21 kg.

Yotoda gotowa do startu z pełnym zbiornikiem paliwa 109 litrów waży 1640 kg. Waga pojazdu nie jest ważna jedynie dla poprawy przyspieszenia , które od 0 do 100 km/h wynosi ok 7,2 sekundy, ale także dla sposobu w jaki Yotoda pokonuje zakręty.
Auto wyposażone jest w 8 maortyzartorów King i Fox i skok zawieszenia 25 cm.
W tylnej części nadwozia umieściliśmy chłodnicę oraz wlot powietrza do filtra i nawiewu szyby przedniej. Powietrze wędrujące najpierw po szybie a następnie przepływające tunelem umieszczonym w dachu pojazdu powoduje wytwarzanie się w tylnej części nadwozia, w komorze chłodnicy nadciśnienia, dzięki któremu powietrze wręcz wpompowywane jest do przewodu zasilającegom filtr powietrza i nawiew szyby przedniej.

Yotoda wyposażona jest w fabryczną instalację elektryczną a 99% części zamiennych kupujemy na podstawie numeru VIN. To duże ułatwienie dla mechaników obsługujących pojazd.

Aktualnie strojeniu poddawane jest zawieszenia auta, które w pierwszych testach wykazało się bardzo dużą mocą w stosunku do masy a jednocześnie znacznie wyższymi prędkościami jazdy w terenie.

Na wiosnę 2013 r natiomiast rusza budowa kolejnego egzemplarza, tym razem z silnikiem Lexusa LS 400 o pojemności 4,0 litra V8, 256 KM

Więcej o aucie na: www.yotoda.com

Przy projekcie pracowali: Jacek Pograniczny, Jarosław Buczkowski i Adam Sas