Technika

Nissan Y60 + More4x4 i OME

ETAP I

Nissan Y60 to dziś najpopularniejsza terenówka w Polsce. Niewątpliwie jest to najczęściej spotykane auto 4×4 na off-roadowych szlakach, choć chwile świetności ma już za sobą.

We wspomnianym w tytule egzemplarzu montowaliśmy wyciągarkę More 4×4 12000 PRO. Montaż poszedł dość gładko z racji wykorzystania w celu montażu wyciągarki gotowego zderzaka firmy Up, dedykowanego do konkretnie tego modelu Nissana. Oczywiście jak zwykle zastosowaliśmy hebel ( wyłącznik główny zasilania wyciągarki), tym razem umieszczony pod maską w suchym, bezpiecznym miejscu.

ETAP II

W I etapie zamontowaliśmy wyciągarkę More 4×4 12000 PRO oraz zderzak przedni Up. Auto pochodziło z Holandii i poza wątpliwej jakości zawieszeniem liftującym samochód oraz wyciętymi błotnikami pod koła 35 cali, nie było specjalnie przygotowane w teren.
Okazało sie też, że ta wersja nie posiadała blokady tylnego mostu napędowego.
Przystąpiliśmy do II etapu, wymieniając mechanizm różnicowy tylnego mostu na używany, zakupiony od tzw handlarzy częściami. Nie obyło się bez kłopotów, odsyłek , ponownych wysyłek itd. W końcu cała operacja udała sie choć niesmak kupowania używek pozostał. Po tylnym moście przyszedł czas na przedni. Tutaj sprawa była prostsza, gdyż zamontowaliśmy blokadę ARB wraz z kompresorem, umieszczając go w bezpiecznym, suchym miejscu, czyli w schowku. W zestawie blokady znajdują się wszystkie potrzebne do montażu elementy: zawory, włączniki, wiązki przewodów. Przy okazji prac elektrycznych podłączyliśmy także prosty metromierz.
Ze względu na kiepską pracę zawieszenia pojazdu postanowiliśmy wraz z właścicielem Patrola zrobić z tym porządek. Zamontowaliśmy kompletny zestaw polibushy Super Pro oraz sprężyny i amortyzatory Old Man Emu. Efekty zmian czuć było od razu po wyjechaniu z warsztatu. Auto zaczęło się dobrze prowadzić a pokonywanie nierówności stało sie przyjemne.

ETAP III

Po kilku miesiącach testów Patrola w terenie i uczestnictwie w okolicznych rajdach przeprawowych przyszedł czas na pewne zmiany i modyfikacje. Po pierwsze używana dotychczas z przodu wyciągarka More 12000 powędrowała na tył auta, zamontowana do płyty montażowej mocowanej do tylnej belki pojazdu. Natomiast z przodu zamontowaliśmy More 4×4 16800 z liną syntetyczną Viking.

Przy projekcie pracował: Sylwester Rogalski i Marcin Świca